کد مطلب:2159
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:18
از ديدگاه اسلام و قرآن، نقش بسيج در اهداف الهي جامعه را بيان كنيد؟
يكي از اصول حياتي كه در هر عصر بايد مورد توجّه مسلمانان باشد، لزوم آمادگي رزمي و بسيج نيروهاي مذهبي و فداكار در برابر دشمنان دين و قرآن و ممالك اسلامي خصوصاً ايران عزيز مي باشد. اين مسئله به قدري مهم است كه قرآن بر آن سخت تأكيد ورزيده است: و أعدّوا لهم مااستطعتم من قوّة و من رباط الخيل...؛ در برابر آن ها (دشمنان) آنچه توانايي داريد از نيرو آماده سازيد (هم چنين) اسب هاي ورزيده (براي ميدان نبرد)، تا به وسيلة آن دشمن خدا و دشمن خويش را بترسانيد (همچنين) گروه ديگري غير از اين ها را كه شما نمي شناسيد و خدا مي شناسد و هرچه در راه خدا (و تقويت بنية دفاعي اسلام) انفاق كنيد، به شما بازگردانده مي شود و به شما ستم نخواهد شد.9
نخست مي فرمايد: در برابر دشمنان هر قدر توانايي داريد از نيرو و قدرت آماده سازيد؛ يعني در انتظار نمانيد تا دشمن به شما حمله كند و آن گاه آمادة مقابله شويد، بلكه از پيش بايد به حدّ كافي آمادگي براي هجوم هاي احتمالي دشمن داشته باشيد. از همين رو امام راحل (ره) فرمان تشكيل بسيج را صادر فرمود. نقش و هدف آن بالابردن بنية دفاعي نظام مقدس جمهوري اسلامي و حاكم كردن امنيّت بيشتر در مرزها و جامعة اسلامي و ايجاد آمادگي و وحدت بيشتر بين نيروهاي اسلامي براي مقابلة با دشمنان خارجي و داخلي نظام بود.
اين مهمّ در صورتي جاودان خواهد ماند كه از بسيج و پايگاه هاي مقاومت آن، سوء استفادة سياسي و جناحي و محلّي نشود.
بسيجيان عزير بايد به مولايشان علي(ع) اقتدا كنند كه در راه نبوّت و ولايت پيامبر(ص) سر از پا نشناخت. بسيجي بايد به فاطمة زهرا(س) اقتدا نمايد كه در راه ولايت علي(ع) جانش را فدا نمود.
جايگاه بسيج با توجه به جوانان پرشور و رزمنده و مذهبي و فداكار آن و با وجود هزاران شهيد مخلص، بسيار مقدّس و والاست. امام راحل فرمود: اي كاش من هم يك بسيجي بودم. مقام معظّم رهبري، شال گردن بسيجيان را بر گردن نهاده و خود را بسيجي مي داند، چرا كه بسيجيان دست پرورده هاي علما و مراجع و امام راحل(ره) و سربازان ولايت فقيه مي باشند. توصيه مي كنيم مواظب باشيد به جايگاه بسيج و قداست كار و پيدايش آن، لطمه اي وارد نشود تا همچنان شور و نشاط و امنيّت در اين مملكت و در بين جوانان آن، باقي بماند.
9 انفال(8) آية 60.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.